V zadnjih letih je trajnostna mobilnost vse bolj prisotna v različnih diskusijah in ponekod jo v veliki meri že uspešno implementirajo. S tem narašča tudi povpraševanje po prevoznih sredstvih, ki so bolj trajnostna, in tako ne preseneča, da npr. uvoz električnega vozila ali pa uvoz motornega kolesa (več o tem tukaj https://narociavto.si/uvoz-motorjev-iz-tujine-veselje-do-voznje-na-dveh-kolesih/) postaja vse bolj zanimiva opcija za marsikaterega kupca. Uvažanje namreč pomeni dostop do širšega nabora in pogosto boljšega razmerja med ceno in kakovostjo. Vendar pa je celoten proces lahko nekoliko zapleten in zahteva poznavanje različnih postopkov, davkov in pravil.
Kakšne prednosti lahko pričakujemo?
Bodisi uvoz električnega vozila ali uvoz motornega kolesa iz tujine ima več prednosti. Ena glavnih je, kot omenjeno, večja izbira. V nekaterih državah, zlasti v Nemčiji, Franciji in na Nizozemskem, so trgi veliko večji kot v Sloveniji, kar pomeni, da je mogoče najti večjo ponudbo in morda bolj ugodne cene. Poleg tega imajo v teh državah pogosto bogatejšo zgodovino tovrstnih modelov, kar omogoča večjo izbiro različic. Druga prednost je, da lahko zlasti pri rabljenih modelih v določenih primerih prihranimo pri davkih, če gre za prevozno sredstvo, ki je starejše od šestih mesecev ali ima več kot 6.000 prevoženih kilometrov. To je pomembno, saj se lahko stroški pri uvažanju močno razlikujejo glede na tip izdelka in državo, iz katere uvažamo.
Postopek za uvoz električnega vozila
Uvoz električnega vozila iz tujine ima nekaj specifik, ki jih moramo poznati. Najprej je pomembno, da izberemo ustrezen model. Če kupujemo rabljenega, temeljito preverimo zgodovino, ali je bil redno vzdrževan in ali ima morda znake poškodb, zlasti pa še:
- stanje baterije, saj je to eden najdražjih delov avtomobila,
- poleg tega tudi stanje vtičnice
- in polnilnih kablov.
Preverimo tudi zgodovino polnjenja (saj je ta podatek bolj relevanten kot število kilometrov), elektroniko in programsko opremo, kakšen je akumulatorski sklop in če je še v garanciji ter na kakšen način ga je polnil in vozil predhodni lastnik. Nezanemarljiv je tudi podatek o klimatskih razmerah, iz katerih prihaja, saj drastično nihanje temperature ne vpliva dobro na akumulator. Za uvoz električnega vozila bomo potrebovali več dokumentov, vključno z:
- računom ali kupoprodajno pogodbo,
- certifikatom o skladnosti (COC – Certificate of Conformity),
- prometnim dovoljenjem
- in morebitnimi drugimi dokumenti, ki potrjujejo njegove tehnične lastnosti.
Ko je uvoz električnega vozila v Slovenijo izpeljan, ga bomo morali registrirati in homologirati. Homologacija je postopek, s katerim preverimo, ali ustreza slovenskim tehničnim standardom. Če že ima evropski certifikat o skladnosti, bo ta postopek običajno hiter in brez težav. V nasprotnem primeru pa bomo morali opraviti tehnični pregled, kar lahko povzroči dodatne stroške. Z vidika davkov in carine imamo dve situaciji:
- Za uvažanje iz držav EU načeloma ne plačamo carine, vendar bomo morali plačati davek na dodano vrednost (DDV) v višini 22 %, če gre za novo prevozno sredstvo oziroma ne izpolnjuje pogojev za status rabljenega.
- V primeru uvažanja iz držav zunaj EU bomo poleg DDV-ja morali plačati še carino in morebitne druge dajatve, odvisno od države izvora.
Poravnati bomo morali tudi DMV. Ne pozabimo tudi preveriti, ali so na voljo različne subvencije kot nepovratne finančne spodbude fizičnim in pravnim osebam, saj tako lahko nekoliko zmanjšamo naše stroške.
Koraki za uvoz motornega kolesa
Uvoz motornega kolesa je v osnovi zelo podoben. Za uvoz motornega kolesa je zlasti priljubljena Nemčija, saj ima veliko kakovostne in široke ponudbe, ter tudi Italija, kjer pa moramo med drugim priskrbeti tudi mednarodni tovorni list in bolj paziti na točnost podatkov. Pozanimajmo se, kaj so posebnosti za vsako državo posebej. In tudi za uvoz motornega kolesa je pregled stanja na prvem mestu. Ker gre običajno za krajšo življenjsko dobo kot pri avtomobilih, je stanje motorja, vzmetenja in drugih delov bistvenega pomena. Preglejmo nekatere naslednje dele:
- Motor naj deluje enakomerno brez nenavadnih zvokov, kot so tiktakanje, kovinski udarci ali cviljenje. Preizkusimo, kako hitro se zažene in ali so električni sistemi, kot so indikatorji, brezhibni.
- Preizkusimo delovanje zavor in luči.
- Veriga ne sme biti preveč ohlapna ali preveč napeta, saj lahko to povzroči poškodbe, in podobno.
Opravimo testno vožnjo, saj bomo na ta način dobili najboljši občutek glede odzivnosti, prestavljanja, delovanja vzmetenja in upravljanja pri različnih hitrostih. Pozorni bodimo na morebitne vibracije ali čudne zvoke med vožnjo. Tudi tukaj pa bomo potrebovali kupoprodajno pogodbo ali račun, certifikat o skladnosti in prometno dovoljenje, dajatve pa so enake kot pri ostalih prevoznih sredstvih. Pri nekaterih starejših modelih je lahko izziv pridobiti certifikat o skladnosti, zato je pomembno, da to storimo pravočasno.
Temeljita poizvedba
Uvoz električnega vozila, ki prinaša številne okoljske koristi, ter uvoz motornega kolesa, ki predstavlja cenovno ugodnejšo opcijo mobilnosti, še posebej za mestne vožnje, ima številne pozitivne plati, vendar moramo biti dobro podkovani v vseh postopkih ter zahtevah, ki jih je potrebno izpolniti. Z ustrezno pripravo lahko opravimo varen nakup brez neprijetnih presenečenj, da bomo lahko uživali v prednostih našega novega ali rabljenega jeklenega konjička.