čet. Jun 20th, 2024

Ali ste vedeli, da ima težave pri zanositvi v Sloveniji že vsak šesti par? Neplodnost je še vedno tabu tema, ki postaja resna težava sodobne družbe. Hiter in stresen način življenja botrujeta slabši skrbi za zdravje in počutje ter odločanju za družino v kasnejših letih, kar je velikokrat prepozno. Žal so pari s to izkušnjo največkrat sami, umaknjeni vase in doživljajo hude stiske, ki negativno vplivajo na njih, na njihov odnos in okolico. K sreči obstajajo postopki umetne oploditve, ki so za marsikateri par tudi uspešni. V nadaljevanju preberite vse o težavah z zanositvijo, kakšni so vzroki in znaki neplodnosti pri moških in ženskah ter kako lahko sami vplivamo na večje možnosti zanositve.

neplodnost pri moških

Kaj je in kdaj govorimo o njej?

Neplodnost je stanje, ko pri paru ob rednih, nezaščitenih spolnih odnosih ne pride do zanositve v enem letu. Eno tretjino razlogov za neplodnost predstavljajo ženske, eno tretjino pa moški. Pri slednjih je povezana predvsem z motnjami v sprematogenezi oz. procesu nastanka in zorenja semenčic, pri ženskah pa s hormonskim neravnovesjem, policističnimi jajčniki, endometriozo in neprehodnimi jajcevodi.

neplodnosti

Vzroki za nezmožnost zanositve

Vzrokov za nezmožnost zanositve je več. Na eni strani so to lahko slab življenjski stil, največkrat kot posledica hitrega tempa in stresa, s katerim je povezana neustrezna in s hranili revnejša prehrana ter premalo športne aktivnosti. Ravno stres je eden izmed ključnih vzrokov za neplodnost. Na drugi strani pa je vzroke lahko pripisati poznejšemu odločanju za družino, kar je povezano z daljšim šolanjem, osredotočanjem na kariero in stanovanjsko problematiko pri osamosvojitvi parov. Najbolj plodno obdobje ženske je med 20. in 30. letom starosti, po tem pa plodnost začne upadati, še posebej po 35. letu. Sodobna medicina sicer ponuja rešitve pri bitki z nezmožnostjo zanositve, ki pa niso vedno učinkovite.

neplodnosti2

Znaki neplodnosti pri moških in pri ženskah

Pri moških je neplodnost največkrat posledica slabše kakovosti semena, ki se kaže v znižani koncentraciji, slabši gibljivosti, nižjem deležu pravilno oblikovanih semenčic in prisotnosti antispermalnih protiteles. Redkeje je posledica odsotnosti semenčic ali semenskega izliva. Vzroki za takšna stanja so lahko prirojeni ali pridobljeni. Prirojeni so največkrat posledica nepravilnosti v razvoju zunanjega spolovila in motenj v spuščanju mod ter kromosomsko-genetskih nepravilnosti, pridobljeni pa so lahko s poškodbami, preboleli mi vnetji, škodljivimi vplivi iz okolja, nezdravim načinom življenja, določenimi zdravljenji ali kroničnimi boleznimi. Pri več kot polovici primerov ostane vzrok za nezmožnost zanositve nepojasnjen.

Pri ženskah sta najpogostejša vzroka  okvarjenost jajcevodov in motnje ovulacije, pomembni pa so še starost ženske,

endometrioza in nepravilnosti maternice. Tudi način življenja vpliva na možnost zanositve pri ženskah, na primer prenizka ali previsoka telesna teža, pretirano pitje alkohola, kajenje in premalo telesne aktivnosti. dolgotrajni stres …

neplodnosti pri moških

Kaj lahko naredimo sami?

Za hitrejšo možnost zanositve lahko največ naredimo sami, z naslednjimi ukrepi:

  • redni pregledi ter opazovanje – za ženske to pomeni redno spremljanje menstrualnega cikla ter redni ginekološki pregledi, za moške pa pregled spermiogram, kjer se pregleda število in koncentracijo semena ter gibljivost in morfologijo.
  • Zdrava prehrana – uživajte svežo hrano, bogato z vitamini in minerali, izogibajte pa se kavi, črnemu čaju, alkoholu, sladkarijam, sladkim pijačam ipd. V prehrano vključite prehranska dopolnila, ki poskrbijo za ustrezen vnos vitaminov in mineralov, ki navsezadnje vplivajo na reprodukcijski sistem.
  • Načrtovanje spolnih odnosov – zanositev je možna le med ovulacijo, zato je ključno poznavanje plodnih dni pri ženski, s čimer tudi načrtujemo spolne odnose. Če je dolžina menstrualnega ciklusa 28. dni, ovulacija nastopi na 14. dan, tako da s spolnimi odnosi začnete že nekaj dni prej in jih izvajate na 1-2 dni.

Zdrav življenjski slog – poleg zdrave hrane v svoj vsakdan vključite še redno telesno aktivnost in izogibanje nezdravim navadam, kot so stres, alkohol, kajenje ipd.