tor. Dec 6th, 2022

Ste se tudi sami že kdaj srečali z ‘muskelfibrom’? Gre seveda za pojav zapoznele bolečine, ki se običajno pojavi naslednji dan po naporni telesni dejavnosti. Ta je posledica številnih mikro poškodb, do katerih pride na mišičnem tkivu, potem ko telo prestane hud fizični napor.

Treba je poudariti, da so boleče mišice po treningu popolnoma normalen pojav, ki ni samo značilen za popolne rekreativne začetnike, temveč se pojavlja tudi pri tistih najaktivnejših športnikih. Običajno se pojavi takrat, ko se šele lotevamo nove vadbe ali pa se po dolgem času neaktivnosti vračamo nazaj v bolj aktivno rekreacijo. Pojavi pa se tudi lahko ob redni telesni dejavnosti, takoj ko povečamo njeno intenzivnost ali podaljšamo čas vadbe.

bolečina v mišicah1.1

Mlečna kislina v mišicah je prisotna samo med treningom

Pri zapozneli mišični bolečini gre pravzaprav za to, da se morajo naše mišice navaditi na povečano obremenitev, kar obenem pomeni, da med tem procesom rasejo in postanejo močnejše. Zato vas bo običajno že z naslednjim treningom ali vadbo manj bolelo.

Pri tem procesu običajno nastajajo manjše, zelo drobne, natrganine vlaken, ki jim pravimo mikro poškodbe. Poškodovane celice izločajo snovi, ki spodbujajo vnetne procese v tkivu. Ravno to vnetje je krivo, da nas boli. Vnetni procesi pa potrebujejo nekaj časa, da se razvijejo, zato nas začne boleti šele kak dan ali dva po vadbi.

Mlečna kislina v mišicah pa se nabira samo med izvajanjem vadbe, in je tam prisotna lahko do največ ene ure, nato se izloči. To pomeni, da je po 24 urah zagotovo tam več ni in ne povzroča ‘muskelfibra’.  Gre torej za dva popolnoma različna pojava.

bolečina v mišicah

Je mlečna kislina v mišicah škodljiva ali koristna?

Nemški biokemik Otto Meyerhof je na začetku 20. Stoletja izvajal poskuse na žabah, da bi preučil, kako deluje njihova mišična aktivnost. Z električnimi šoki je v posamezni izolirani mišici spodbudil trzanje. Ugotovil je, da moč trzanja zelo hitro doseže vrhunec, nato pa že začne upadati. Ko je iskal odgovore, zakaj se to zgodi, je odkril, da se je med povečano aktivnostjo nakopičila mlečna kislina v mišicah. Zaradi visokih koncentracij te snovi je prišel do zaključka, da je prav ta krivec za zaustavitev aktivnosti.

Vse do šestdesetih let prejšnjega stoletja je v športnem svetu veljalo, da gre za škodljivo snov, saj je v resnici stranski produkt različnih procesov v celicah in otežuje krčenje. Tudi zato so večinoma vsi trenerji v tistem obdobju treninge svojih varovancev držali pod stopnjo zahtevnosti, na kateri se začne kopičenje te snovi.

Res je sicer, da se z njo zviša kislost telesnih tekočin, kar pomeni da se zniža njihova pH vrednost. A ob tem velja omeniti, da mlečna kislina v mišicah lahko služi tudi kot gorivo.

bolečina v mišicah2

Boleče mišice po treningu niso noben bav-bav

Kljub temu, da smo uvodoma dejali, da gre pri tem predvsem za vnetje in da pride do mikro poškodb v mišičnem tkivu, vendarle ne gre za dejansko poškodbo. Saj vsi vemo, da poškodovani ne smemo trenirati oziroma moramo zmanjšati intenzivnost treninga.

Zato je vseeno potrebno poudariti, da kljub temu, da gre za neprijeten pojav, ne gre za kakšno nevarno poškodbo, zaradi katere bi morali ves teden popolnoma mirovati. Dovolj je, če počakate kak dan ali dva, da vas neha boleti. Potem pa lahko nadaljujete s treningom, ki ga lahko vseeno malo prilagodite.